SlideShow




0

sumpah dr seorang penyumpah yg disumpah menjadi sesumpah !

actually hurm
hujan kat luar agak lebat
dari semalam hujan tanpa henti

aku dari Kluang ke Batu Pahat
naik bus Orchid Express
terjengah dari tingkap bas
air dari sungai mula melimpah
kebarangkalian untuk banjir tu sudah terjawab
haihh~

tapi tu bukan topik sebenar nye
topik tu tade kene mengene pown ngan tajuk ni
hanya muqadimah saje

semasa dalam bas , aku dengar radio yang dipisang oleh siDriver Bus
suare yg hos kan station radio tu macam Erra Fazira
auuuhhhh~ ke aku yang salah dengar ?
memang Erra jadi penyampai radio ke sekarang ni ?

hurm
tapi tu tak penting la
ape yang si Penyampai radio tu cerita kn tu tentang SUMPAH
topik ni hanya sekadar nasihat & peringatan

kalau berjanji jangan cube bersumpah
"jangan mainkan sumpah , nanti sumpah makan tuan ! kalau tak bole janji cakap tak boleh !" si Penyampai radio tu bertaqwim

tapi bila difikirkan
aku sesalu bersumpah walau ape situasi pown
kenape la perlu bersumpah ?
*menyesal seketika dan selama-lamanya*
hanya sekadar berjanji , tu pown dah cukup
tak perlu la bersumpah

orang kate , bile kite bersumpah boleh berikan kepercayaan
konon nye lahh . tapi hakikat nya ?
janji tidak di kotakan
nazar di mungkirkan
sumpah di pertikaikan
sekali gus tergolong dalam orang yang munafik
betol takk ?

bukan rekaan semata-mata
tapi ni la selalu terjadi kat orang kita
cakap main lepas saje
tanpa fikir kebaikan mahupun keburukan

jika tak boleh janji , lafaz kan "InsyaAllah"
"InsyaAllah" tu bkn janji pada Allah
dan membawa maksud "jika dikehendaki dan dengan izin Allah sesuatu akan berlaku"
maka , tak salahkan kalau kita guna InsyaAllah ?
kenapa perlu
BERSUMPAH ?

ayat paling mudah kalau tak yakin pada diri sendiri
jika boleh janji =
katakan boleh
jika tak boleh janji = katakan tak boleh

percaya atau tak tu diorang punya pasal
yang penting , jangan libatkan diri tergolong dalam orang yang
Munafik
JANJI MESTI DIKOTAKAN !!

jangan bohong pada diri sendiri !
dan jangan jadi orang yang bodoh sombong !

hehe~
kita belajar Agama Islam hari ni
sila lah renung2 kan :)
p/s : tajuk tak boleh blah , tade kene mengene ngan topik pown .
ahahah~
nak suruh korang baca entry ni sebenar nye
korang kan pemalas nak baca
jgn marah :)

0 comments:

Post a Comment